Àgua de rot - Reisverslag uit Évora, Portugal van Stef Jansen - WaarBenJij.nu Àgua de rot - Reisverslag uit Évora, Portugal van Stef Jansen - WaarBenJij.nu

Àgua de rot

Door: Stef Jansen

Blijf op de hoogte en volg Stef

13 Juli 2017 | Portugal, Évora

Bom dia,

Beste iedereen, ik ben ondertussen 2 weken aan het stagelopen in Portugal. En het gaat goed met mij. De temperaturen waren tot nu toe aan de koele kant. Vandaag passeerde het kwik de 40 graden weer en dat zal hij volhouden t/m maandag, daarna wordt het weer 30 tot 35 graden.

De afgelopen week zijn we druk geweest met de bouw van de stal, ik zou bijna zelf een stal kunnen bouwen als ik thuis kom. Tijdens de werkzaamheden dacht ik dat het wel makkelijk zou zijn, als ik ook wat woorden Portugees kan. En zo gevraagd, zo geleerd. Telkens als ik een gereedschap vasthield, vroeg ik wat het in het Portugees was. Als de medewerkers die geen Engels konden dan iets nodig hadden konden ze het ook aan mij vragen. Zo is een hamer, een martelo en een ladder een escada. De nieuwe groep voor de koeien is zo goed als af. Nog een paar hekken plaatsen, een muur storten en de vloer van de pot afmaken en de koeien kunnen erin. Deze week zijn we vooral bezig geweest met de uitbreiding van de mestput. Deze was al nieuw gemaakt, maar Egbert vond hem te klein, dus maken we hem nu 5 keer zo groot. 3 van de 4 muren staan nu, dus dat is al een heel eind.

Elke middag is het mijn taak om daarnaast de koeien te voeren, ik vind dit erg leuk om te doen en ik probeer ook mee te denken met de keuzes van Egbert in zijn rantsoen. Hij gebruikt namelijk veel verschillende voeders, zoals snijmais, gras, haver, luzerne, triticale, soja, biergist, bierbostel, CCM en gemalen gerst.
Op zaterdag hebben we de koeien en kalfjes besproeid met een middel tegen vliegen. Wanneer het heel warm of koel is, dan zie je ze niet zo veel. Maar bij een graad of 30-35 stikt het van de vliegen hier, tot vervelens toe. Dat is zeker als je je probeert te concentreren en eentje vindt het leuk om continu op je hoofd te gaan zitten. Dat doe ik toch ook niet bij hen.
Op zaterdag en zondag ben ik beide dagen naar het café in het dorp geweest. Niet om te pilsen, maar voor een frisse spa rood. De eerste keer dat ik dat bestelde met Helder, vroeg ik hem hoe dat heette in het Portugees. Hij zei me, 'àgua de rot', wat in het Portugees boerwater betekend. Je gaat namelijk boeren laten, als je dat water drinkt. Toen ik de dag erna weer naar het café ging, maar deze keer met Ruben en zijn vriendin, zei ik met trots dat ik àgua de rot wou drinken. Ruben schoot gelijk in de lach, want hij wist dat dat een grap moest zijn van Helder. Hij legde me uit, dat spa rood in het Portugees eigenlijk àgua des pedres was. Die ga ik niet meer vergeten. Daarnaast snap ik nu hoe het komt, dat het zo druk is in dat kleine cafétje. Ik bestelde 2 àgua des pedres en een 7-up en het kostte met in totaal slechts 2 euro en 80 cent. Daar krijg je in Nederland 1 drankje voor.

De rest van week is niet zo spannend. S' ochtends de bekisting verzetten en weer volstorten, de koeien voeren en zo af en toe de pot frezen. De bouwwerkzaamheden zijn nogal eentonig, maar dat is het enige werk dat er nu is op het bedrijf. Halverwege volgende week is de snijmais waarschijnlijk klaar om geoogst te worden, dus dan zullen we ons daarmee bezig gaan houden.

Ik spreek jullie dan weer,

Laters

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Évora

Mijn eerste reis

Buitenland stage in Portugal

Recente Reisverslagen:

05 September 2017

Home sweet home

10 Augustus 2017

Aftellen

31 Juli 2017

Eat sleep milk repeat

21 Juli 2017

Sportief pookje

13 Juli 2017

Àgua de rot
Stef

In deze reis blog kunt u lezen over mijn buitenlandstage in Portugal. Ik ben Stef Jansen, 20 jaar en studeer in Dronten. Thuis, in Ossenisse, hebben we een melkveebedrijf.

Actief sinds 27 Juni 2017
Verslag gelezen: 505
Totaal aantal bezoekers 6870

Voorgaande reizen:

29 Juni 2017 - 20 Augustus 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: